Nowe życie portu widmo
calendar 02 lst. 2021 21:29

Nowe życie portu widmo

Wrocławski Port Miejski przy ulicy Kleczkowskiej przez lata był w opłakanym stanie i ze względu na nieżeglowność Odry stracił swoją pierwotną funkcję. Niektóre z jego zniszczonych budynków nie nadawały się już do użytkowania i groziło im zawalenie. Mimo to, dwa zabytkowe, od dawna nieużytkowane, częściowo spalone portowe magazyny doczekały się koncepcji rewitalizacji.

XIX-wieczny Port Miejski wybudowany tuż przy głównym szlaku żeglugowym, jakim wówczas była Odra, przez lata obsługiwał statki transportujące węgiel czy zboża, przeładowując rocznie ponad 700 tysięcy ton ładunku. Dziś, po tętniącym w porcie życiu nie ma już śladu. Zostały jedynie zaniedbane i niszczejące magazyny. Jego poprzedni właściciel, OT Logistics, sprzedał go w 2020 roku za 54 mln złotych. Miasto nie skorzystało z prawa pierwokupu. 

Kurs: przyszłość

Projekt rewitalizacji Portu Miejskiego został wypracowany wspólnie przez doświadczony zespół, wspierany przez szerokie grono ekspertów z różnych dziedzin m.in. konserwatorów zabytków pod czujnym okiem Marka Skorupskiego. Jest on głównym projektantem pracowni architektonicznej ARCHE, adiunktem Politechniki Wrocławskiej oraz autorem szeregu projektów rewitalizacji obiektów wpisanych do rejestru zabytków i publikacji o zabytkowej architekturze Wrocławia.

– Bardzo ważne jest dla nas, aby utrzymać cały kompleks w pierwotnej stylistyce budownictwa portu. Projekt zaakceptowany przez Miejskiego Konserwatora Zabytków zakłada odbudowę spalonych części elewatora zwanego Zamczyskiem, z których jedna została zburzona w czasie wojny, a druga spłonęła ponad piętnaście lat temu, jak również rewitalizację i adaptację pozostałych dwóch budynków – zabytkowego magazynu drobnicy oraz betonowego elewatora z silosami – wyjaśnia dr inż. arch. Marek Skorupski.

Budynki wpisane do rejestru zabytków, czyli elewator i magazyn drobnicy zachowają nienaruszoną elewację, gabaryty oraz kształty. Nienaruszona pozostanie także kompozycja elewacji – wielkość, wykrój i rozmieszczenie otworów. Odnowione zostaną elementy, które uległy całkowitemu zniszczeniu lub zagrażają życiu i zdrowiu. Wymianie na nowe ulegną okna, a drzwi magazynowe zastąpią przeszklenia. – Mnóstwo detali architektonicznych w częściach odbudowywanych, jak gzymsy, wykroje okien, profile stalowe, zaprojektowaliśmy z ogromną troską o ich formę historyczną – dodaje Skorupski.

Na wzór HafenCity

Projekt rewitalizacji pierwszych obiektów, który jest początkiem zmiany Portu Miejskiego w funkcjonalny City Port, był opracowywany przez wiele miesięcy w ścisłej współpracy z Miejskim Konserwatorem Zabytków, a uzyskanie pozwolenia na rozpoczęcie prac budowlanych zajęło trzy lata. Wszystko po to, aby odpowiednio zadbać o relikty przeszłości i nie pozwolić na ich dalsze niszczenie. Inwestor zadba także o otoczenie City Portu. Zaplanowano elementy małej architektury, uzupełnienie i wyeksponowanie istniejącego szpaleru drzew, instalację nowego oświetlenia terenu.

Kolejnym ważnym elementem zagospodarowania Portu Miejskiego jest nabrzeże przeładunkowe wzdłuż budynków magazynowych od strony basenu portowego oraz skwer przy zakończeniu basenu od strony wjazdu z centrum miasta. W planie znajduje się przekształcenie nabrzeża przeładunkowego w ogólnodostępny bulwar o bardziej reprezentacyjnym charakterze – z liniową iluminacją świetlną inspirowaną znajdującymi się tu niegdyś torami kolejowymi oraz z zejściami do cumujących rekreacyjnych barek czy też łodzi. 

Część zachodnia żelbetowego silosu zbożowego przeznaczona jest do przebudowy, natomiast część wschodnia z siatką słupów i masywnymi stropami zostanie zachowana w celu adaptacji na funkcje biurowe. W efekcie powstanie nowoczesny obiekt biurowy, odróżniający się wyglądem od dwóch pozostałych budynków.

Copyright (c) Kacper Bednarz 2021

Kacper

Bednarz

obrazek 0 komentarzy

Zmienia się podejście do najmu mieszkań

W Polsce od lat funkcjonuje przekonanie, że lepiej jest kupić mieszkanie na własność, a najem traktowany jest jako etap przejściowy. To sytuacja wprost odwrotna do krajów zachodu, gdzie wynajmowanie mieszkań ma dług...

0 komentarzy opublikowany 2 lata temu

Pumptrack na Maślicach gotowy na wiosnę

We Wrocławiu powstaje kolejny, czwarty pumptrack – przy ul. Królewieckiej na Maślicach. Budowany jest w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego (WBO), a jego koszt to prawie 900 tys. zł.

0 komentarzy opublikowany 1 rok temu

Jak odtworzyć zapomniane szlaki historyczne

Mieszkańcy miast często nie zdają sobie sprawy z tego, jak przed laty wyglądały ulice, którymi dziś się poruszają. Z biegiem lat wiele przestrzeni zatraciło swój oryginalny układ urbanistyczny, a niekiedy był on ...

0 komentarzy opublikowany 1 rok temu

Jakie projekty architektoniczne zdobywają największe nagrody?

Architekci stoją dziś przed ogromnym wyzwaniem. Projektowanie w miastach wymaga bowiem odpowiedzialnego podejścia do zagospodarowania przestrzeni. Powstające budynki muszą korespondować z istniejącą już – niekiedy ...

0 komentarzy opublikowany 2 lata temu

Planowany remont Wzgórza Partyzantów

Kacper Bednarz - 23 lst. 2021

Wrocław czeka na promesę rządu w postaci 19 milionów złotych i w ciągu kilku dni ogłasza przetarg na remont Bastionu Sakwowego. Dokumentacja rewaloryzacji części Wzgórza ...

Rewaloryzacja wzgórza za 19 milionów. Projekt już gotowy

Kacper Bednarz - 17 gr. 2021

Dokumentacja projektowa rewaloryzacji części Bastionu Sakwowego (Wzgórza Partyzantów) jest już gotowa. Po otrzymaniu rządowej promesy w wysokości niemal 19 milionów, zostan...

Jak projektować nowoczesne biurowce? [komentarz]

Redakcja Bluetram - 18 lt. 2022

Dzięki przemyślanej koncepcji i zastosowanym technologiom mogą sprzyjać efektywniejszej pracy i zarazem optymalizować koszty eksploatacji. Jakie udogodnienia są dziś najbard...

W stronę rozwoju wrocławskiej hydroenergetyki

Kacper Bednarz - 21 gr. 2021

TAURON przy wsparciu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zmodernizuje hydroelektrownię Wrocław II. Całość projektu opiewa na kwotę ponad 18 mln zł, ...