
Nowe życie portu widmo
Wrocławski Port Miejski przy ulicy Kleczkowskiej przez lata był w opłakanym stanie i ze względu na nieżeglowność Odry stracił swoją pierwotną funkcję. Niektóre z jego zniszczonych budynków nie nadawały się już do użytkowania i groziło im zawalenie. Mimo to, dwa zabytkowe, od dawna nieużytkowane, częściowo spalone portowe magazyny doczekały się koncepcji rewitalizacji.
XIX-wieczny Port Miejski wybudowany tuż przy głównym szlaku żeglugowym, jakim wówczas byÅ‚a Odra, przez lata obsÅ‚ugiwaÅ‚ statki transportujÄ…ce wÄ™giel czy zboża, przeÅ‚adowujÄ…c rocznie ponad 700 tysiÄ™cy ton Å‚adunku. DziÅ›, po tÄ™tniÄ…cym w porcie życiu nie ma już Å›ladu. ZostaÅ‚y jedynie zaniedbane i niszczejÄ…ce magazyny. Jego poprzedni wÅ‚aÅ›ciciel, OT Logistics, sprzedaÅ‚ go w 2020 roku za 54 mln zÅ‚otych. Miasto nie skorzystaÅ‚o z prawa pierwokupu.Â
Kurs: przyszłość
Projekt rewitalizacji Portu Miejskiego został wypracowany wspólnie przez doświadczony zespół, wspierany przez szerokie grono ekspertów z różnych dziedzin m.in. konserwatorów zabytków pod czujnym okiem Marka Skorupskiego. Jest on głównym projektantem pracowni architektonicznej ARCHE, adiunktem Politechniki Wrocławskiej oraz autorem szeregu projektów rewitalizacji obiektów wpisanych do rejestru zabytków i publikacji o zabytkowej architekturze Wrocławia.
– Bardzo ważne jest dla nas, aby utrzymać cały kompleks w pierwotnej stylistyce budownictwa portu. Projekt zaakceptowany przez Miejskiego Konserwatora Zabytków zakłada odbudowę spalonych części elewatora zwanego Zamczyskiem, z których jedna została zburzona w czasie wojny, a druga spłonęła ponad piętnaście lat temu, jak również rewitalizację i adaptację pozostałych dwóch budynków – zabytkowego magazynu drobnicy oraz betonowego elewatora z silosami – wyjaśnia dr inż. arch. Marek Skorupski.
Budynki wpisane do rejestru zabytków, czyli elewator i magazyn drobnicy zachowają nienaruszoną elewację, gabaryty oraz kształty. Nienaruszona pozostanie także kompozycja elewacji – wielkość, wykrój i rozmieszczenie otworów. Odnowione zostaną elementy, które uległy całkowitemu zniszczeniu lub zagrażają życiu i zdrowiu. Wymianie na nowe ulegną okna, a drzwi magazynowe zastąpią przeszklenia. – Mnóstwo detali architektonicznych w częściach odbudowywanych, jak gzymsy, wykroje okien, profile stalowe, zaprojektowaliśmy z ogromną troską o ich formę historyczną – dodaje Skorupski.
Na wzór HafenCity
Projekt rewitalizacji pierwszych obiektów, który jest początkiem zmiany Portu Miejskiego w funkcjonalny City Port, był opracowywany przez wiele miesięcy w ścisłej współpracy z Miejskim Konserwatorem Zabytków, a uzyskanie pozwolenia na rozpoczęcie prac budowlanych zajęło trzy lata. Wszystko po to, aby odpowiednio zadbać o relikty przeszłości i nie pozwolić na ich dalsze niszczenie. Inwestor zadba także o otoczenie City Portu. Zaplanowano elementy małej architektury, uzupełnienie i wyeksponowanie istniejącego szpaleru drzew, instalację nowego oświetlenia terenu.
Kolejnym ważnym elementem zagospodarowania Portu Miejskiego jest nabrzeże przeÅ‚adunkowe wzdÅ‚uż budynków magazynowych od strony basenu portowego oraz skwer przy zakoÅ„czeniu basenu od strony wjazdu z centrum miasta. W planie znajduje siÄ™ przeksztaÅ‚cenie nabrzeża przeÅ‚adunkowego w ogólnodostÄ™pny bulwar o bardziej reprezentacyjnym charakterze – z liniowÄ… iluminacjÄ… Å›wietlnÄ… inspirowanÄ… znajdujÄ…cymi siÄ™ tu niegdyÅ› torami kolejowymi oraz z zejÅ›ciami do cumujÄ…cych rekreacyjnych barek czy też Å‚odzi.Â
Część zachodnia żelbetowego silosu zbożowego przeznaczona jest do przebudowy, natomiast część wschodnia z siatką słupów i masywnymi stropami zostanie zachowana w celu adaptacji na funkcje biurowe. W efekcie powstanie nowoczesny obiekt biurowy, odróżniający się wyglądem od dwóch pozostałych budynków.

Czy potrzebujemy kompleksowych osiedli?
Zmienia się sposób, w jaki postrzegamy miasta. Oczekujemy od nich realizowania różnorodnych potrzeb przy jak najmniejszym wysiłku związanym z przemieszczaniem się. Idea miast 15-minutowych to jednak nie tylko kwestia s...

Potężna inwestycja pod Wrocławiem!
BÄ™dzie to najwiÄ™ksze tego typu przedsiÄ™wziÄ™cie w naszym regionie i jedno z najwiÄ™kszych w kraju na przestrzeni lat. Intel, firma produkujÄ…ca procesory, chce zainwestować aż 4,6 mld dolarów, w nowÄ… fabrykÄ™ pod WrocÅ...

Jak odtworzyć zapomniane szlaki historyczne
Mieszkańcy miast często nie zdają sobie sprawy z tego, jak przed laty wyglądały ulice, którymi dziś się poruszają. Z biegiem lat wiele przestrzeni zatraciło swój oryginalny układ urbanistyczny, a niekiedy był on ...
W stronę rozwoju wrocławskiej hydroenergetyki
Kacper Bednarz - 21 gru 2021TAURON przy wsparciu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zmodernizuje hydroelektrownię Wrocław II. Całość projektu opiewa na kwotę ponad 18 mln zł, ...
Potężna inwestycja pod Wrocławiem!
Redakcja Bluetram - 16 cze 2023Będzie to największe tego typu przedsięwzięcie w naszym regionie i jedno z największych w kraju na przestrzeni lat. Intel, firma produkująca procesory, chce zainwestować aż...
Zmienia się podejście do najmu mieszkań
redakcja - 18 maj 2021W Polsce od lat funkcjonuje przekonanie, że lepiej jest kupić mieszkanie na własność, a najem traktowany jest jako etap przejściowy. To sytuacja wprost odwrotna do krajów za...