Harmonizując turystykę miasta
Wrocław dołączył do grona największych miast Polski, które posiadają lokalne organizacje turystyczne. Jej głównym celem będzie koordynacja i uspójnienie działań promocyjnych miasta, instytucji i biznesu oraz połączenie z innymi miastami umieszczonymi w strukturach zrzeszającej je już Polskiej Organizacji Turystycznej.
Branża turystyczna stanowi jedną z głównych gałęzi polskiej gospodarki mających duży udział w wytwarzaniu wartości dodanej brutto i utrzymywaniu miejsc pracy. W ciągu ostatnich dekad możemy zaobserwować bezprecedensowy wzrost międzynarodowego ruchu turystycznego. Według danych pochodzących z badań przeprowadzonych przez Bank Światowy – od 1995 roku międzynarodowy ruch turystyczny rósł w średnim tempie 4% rocznie w skali całego świata. W 2018 roku globalna liczba turystów zagranicznych wyniosła 1,44 mld osób.
Karolina Stojczew z Uniwersytetu Ekonomicznego w swojej ostatniej pracy naukowej – ocenie wpływu pandemii koronawirusa na branżę turystyczną w Polsce – przekazuje, że stabilny przyrost wyjazdów zagranicznych stał się możliwy dzięki rosnącej liczebności globalnej klasy średniej, a więc kategorii osób dysponujących tak zwanym dochodem swobodnym, który po zaspokojeniu potrzeb pierwszego rzędu może być rozdysponowany na dowolne cele konsumpcyjne, w tym na wyjazdy turystyczne.
Lepiej późno niż wcale
Ogromny potencjał rozwojowy sektoru turystycznego został silnie dotknięty przez wybuch pandemii, która wciąż powoduje ogromne szkody we wszystkich sektorach gospodarki światowej bez żadnych wyjątków. By zminimalizować szkody i przywrócić – a nawet podnieść – przedpandemiczny ruch turystyczny we Wrocławiu, dziś w Starym Ratuszu powołano WROt, czyli Wrocławską Organizację Turystyczną.
Podobne stowarzyszenia mają m.in. Warszawa, Łódź, Gdańsk i Poznań. Powołanie organizacji umożliwi włączenie się miasta w system prawny i strukturę współpracy w ramach Polskiej Organizacji Turystycznej. – Znalezienie się Wrocławia w prestiżowym gronie największych miast Polski, które takimi stowarzyszeniami już dysponują, to przede wszystkim okazja do rozszerzenia działań i intensyfikacji międzymiastowej współpracy – mówił Jakub Mazur, wiceprezydent Wrocławia. – Zgodnie z tym co w ubiegłym roku zapisaliśmy we Wrocławskiej Deklaracji Turystycznej, dążymy do synergii poszczególnych gałęzi branży turystycznej.
WROt ma również w sposób odpowiedzialny „budować przestrzeń, która pozwoli dzielić się miastem”, jednakże jego członkowie nie przedstawili jeszcze publice konkretnych projektów. Działania te będą podejmowane wspólnie z największymi graczami rynku, takimi jak: hotele, sektor gastronomiczny czy organizacje turystyczne i świat akademicki. – Zależy nam, aby Wrocław mógł zaopiekować się turystą w sposób bardzo kompleksowy – od noclegu, poprzez jedzenie, do obcowania z kulturą i przyrodą – dodaje Mazur.
Miasto-wspólnota
WROt powołało 16. członków-założycieli, osób związanych z atrakcjami turystycznymi Wrocławia, biznesem, organizacjami pozarządowymi, transportem oraz środowiskiem akademickim. – Głównym celem jest integracja lokalnego środowiska zajmującego się turystyką, by uzyskać konsolidację naszych działań – mówi Agnieszka Szymerowska, nowa prezeska stowarzyszenia. – Mamy jasno wyznaczone kierunki rozwoju. Chcemy m.in. wspólnie promować się na targach, prowadzić badania rynku, czy wydawać materiały promocyjne. Dziś robimy pierwszy krok, jednocześnie zapraszając do udziału w tej inicjatywie kolejnych partnerów.
Ogłoszona w ubiegłym roku Wrocławska Deklaracja Turystyczna – odpowiedź miasta na sytuację branży w okresie pandemii – podkreśla potrzebę silniejszej współpracy, dobrej woli, odpowiedzialności, solidarności i prowadzenia wspólnych działań promocyjnych. Powstanie WROt, z rekomendacją Wrocławskiej Rady Turystyki, jest realizacją tych założeń.
W składzie Wrocławskiej Organizacji Turystycznej znajdują się m.in. Jakub Grudniewski – Hala Stulecia, Agnieszka Szymerowska – Convention Bureau, Marek Mutor – CH Zajezdnia, Piotr Oleśniewicz – AWF, Wioletta Samborska – Hydropolis, Dariusz Kuś – Lotnisko Wrocław, Kamil Słowiński – Kolejkowo, Maciej Stoces – Hotel Monopol, Robert Rasała – CIT Rynek (Centrum Informacji Turystycznej), Piotr Oszczanowski – Muzeum Narodowe, Krzysztof Balawejder – MPK Wrocław, Agnieszka Korzeniowska – ZOO Wrocław, Marta Urbanek – Stadion Wrocław, Alfred Wagner – UMW, Marek Ciechanowski – Dolnośląska Izba Turystyki, Arleta Ziemian – Browar 100 Mostów.
biznes
Cześć, sąsiedzie!
Agnieszka Zwolińska - 05 kwi 2022Wspólne sprzątanie podwórka, wymiana małych elektrośmieci na rośliny czy wspólne malowanie karmników to tylko część planu Pikniku Sąsiedzkiego. Na Przedmieściu Oławsk...
Noc Muzeów we Wrocławiu
Maciek Walas - 07 maj 2022Oświetlone przez gwiazdy galerie, niedostępne na co dzień w nocy miejsca, dedykowane wystawy oraz warsztaty. Co sprawia, że Noc Muzeów jest wyjątkowa?
Harmonizując turystykę miasta
Kacper Bednarz - 08 lis 2021Wrocław dołączył do grona największych miast Polski, które posiadają lokalne organizacje turystyczne. Jej głównym celem będzie koordynacja i uspójnienie działań promoc...
Gdzie na śniadanie we Wrocławiu?
Redakcja Bluetram - 12 cze 2023Śniadanie to ponoć najważniejszy posiłek dnia. W trakcie tygodnia często nie mamy czasu o to zadbać. Oto nasza lista, pięciu lokali, gdzie zjecie smacznie, szybko i przede w...