„Blue trams” nie tylko na szynach. Tramwaje wodne na Odrze
calendar 24 lis 2021 23:09

„Blue trams” nie tylko na szynach. Tramwaje wodne na Odrze

Niedawno pojawiły się propozycje tras, jakimi miałby się poruszać dawno zapowiadany tramwaj wodny. W związku z powstałymi koncepcjami magistrat utworzył ankietę dla mieszkańców, za pośrednictwem której można zgłaszać swoje opinie, propozycje dodatkowych przystanków oraz inne uwagi dotyczące projektu. – Tramwaj będzie wspierał komunikację miejską i pomagał mieszkańcom i mieszkankom poruszać się poza głównymi drogami w mieście – zapowiadają urzędnicy.

O samym pomyśle uruchomienia tramwaju wodnego we Wrocławiu głośno zrobiło się już latem 2019 roku. – Wrocław od początku swojego istnienia czerpał korzyści z położenia nad Odrą – nie tylko w kontekście handlu, ale przede wszystkim transportu. Chcemy odkryć na nowo tę drogę poruszania się po mieście. Dlatego postanowiliśmy rozpocząć prace nad Studium Wykonalności Wrocławskiego Tramwaju Wodnego. Wierzę, że jesteśmy w stanie w pełni wykorzystać potencjał Odry i tym samym stworzyć dla mieszkańców nowy, atrakcyjny środek transportu – ogłosił wówczas prezydent Wrocławia Jacek Sutryk. Z kolei wiosną ubiegłego roku w magistracie powołany został „niebieski stół”, którego zadaniem była analiza dotycząca uruchomienia we Wrocławiu pierwszej, pilotażowej linii tramwaju wodnego.

Wrocław Rozmawia

Teraz ruszają konsultacje planu funkcjonowania tramwaju wodnego na Wrocławskim Węźle Wodnym. – Dziś rozważa się przywrócenie tramwaju na Odrze, szczególnie, że miałby to być transport zeroemisyjny. Tramwaj miałby wspomagać komunikację publiczną i stanowić połączenie kilkunastu jednostek samorządu terytorialnego na Dolnym Śląsku, po obu stronach Odry – tłumaczą urzędnicy, którzy planują minimum trzy kursy dziennie na trasach wynoszących łącznie 116 km. Na obszarze tym mieszka około 300 tysięcy osób. Funkcjonowanie tramwaju pomoże poprawić dostępność do usług ponadlokalnych (np. ZOO, opera, teatry, kina). – Warunkiem realizacji zadania jest pozyskanie dofinansowania z Unii Europejskiej. Tramwaj będzie wspierał komunikację miejską i pomagał mieszkańcom i mieszkankom poruszać się poza głównymi drogami w mieście – uzupełnia magistrat.

W ramach konsultacji 30 listopada odbędzie się spotkanie konsultacyjne dla wszystkich mieszkańców. Z kolei 2 grudnia do rozmowy zostaną zaproszeni armatorzy białej floty Wrocławskiego Węzła Wodnego. Zaplanowano także naradę konsultacyjną, która będzie miała miejsce 7 grudnia w Odra Centrum. Ponadto przez cały okres trwania konsultacji, do 19 grudnia, mieszkańcy będą mogli wypełniać e-formularz i wyrazić swe opinie na temat projektu.

Planowane trasy

Trasa czerwona będzie rozpoczynać się w okolicach ul. Księcia Witolda, nieopodal Elektrowni Wodnej Wrocław I. Poprowadzi w górę rzeki, opływając Kępę Mieszczańską z lewej strony; tam też zlokalizowane będą dwa przystanki: przy mostach Władysława Sikorskiego i Romana Dmowskiego. Kolejne przystanki usytuowane będą: przy Porcie Miejskim, po obu stronach mostu Milenijnego, przy osiedlu Kozanów, w dawnym zimowisku dla barek Osobowice II. Ostatni przystanek w granicach miasta został zaproponowany w rejonie osiedla Maślice, w pobliżu ujścia Ślęzy. Trasa czerwona może mieć swoją kontynuację poza granicami miasta w przypadku uruchomienia przystanków tramwaju wodnego w gminach Aglomeracji Wrocławskiej.

Z kolei trasa żółta będzie obejmować fragment trasy pilotażowej, którą przewiduje się uruchomić w pierwszej kolejności. Rozpocznie się w rejonie Uniwersytetu Wrocławskiego i mostu Uniwersyteckiego. Będzie wiodła w rejonie Wyspy Słodowej i bulwarów: Ks. Aleksandra Zienkiewicza, Xawerego Dunikowskiego, Marii i Lecha Kaczyńskich oraz im. Rektora Stanisława Kulczyńskiego aż do Śluzy Szczytniki, gdzie skończy się odcinek trasy pilotażowej. Kolejnymi przystankami wyznaczonymi na trasie w granicach miasta są: przystanek w pobliżu ZOO i kładki Zwierzynieckiej oraz w rejonie Biskupina, nieopodal parku Biskupińskiego. Droga ta będzie miała swoją kontynuację aż do granic miasta, a w przyszłości – tak samo jak w przypadku uruchomienia przystanków tramwaju wodnego w gminach Aglomeracji Wrocławskiej – poza Wrocławiem.

Kliknij, by zobaczyć mapę tras

Niebieska trasa – również pilotażowa – będzie stanowić kontynuację trasy żółtej i będzie rozpoczynać się w rejonie mostu Zwierzynieckiego. Następnie, kolejno prowadząc Starą Odrą wzdłuż przystanków zlokalizowanych przy moście Szczytnickim i przy osiedlu Zacisze w rejonie skrzyżowania ulic: Mianowskiego i Śniadeckich, będzie prowadzić do Kanału Miejskiego. Kolejne przystanki będą usytuowane: w pobliżu ul. Pasterskiej, w sąsiedztwie Mostów Warszawskich i mostu Trzebnickiego. Zakończy swój bieg w rejonie Mostów Osobowickich i Śluzy Miejskiej.

Trasa zielona umożliwi połączenie tras: niebieskiej i czerwonej. Zacznie się w rejonie Mostów Osobowickich i Śluzy Miejskiej, a dzięki dwóm przystankom w rejonie ul. Osobowickiej będzie stanowić połączenie z przystankiem zlokalizowanym w rejonie Portu Miejskiego.

Natomiast trasa pomarańczowa rozpocznie się w rejonie kanału Różanka w pobliżu ul. Osobowickiej. Kolejne przystanki będą zlokalizowane przy moście Trzebnickim i przy Mostach Warszawskich. W dalszej części trasa poprowadzi przez Kanał Żeglugowy, w obrębie którego zostaną wyznaczone przystanki w rejonie Mostów Jagiellońskich (Śluza Zacisze) i mostu Swojczyckiego. Ostatni przystanek na tej trasie miałby być blisko skrzyżowania ul. Marco Polo z ul. Ferdynanda Magellana. Trasa ta również może mieć swoją kontynuację poza granicami miasta w przypadku uruchomienia przystanków tramwaju wodnego w gminach Aglomeracji Wrocławskiej.

Wypełnij ankietę dotyczącą tramwaju wodnego

Copyright (c) Kacper Bednarz 2021

Kacper

Bednarz

obrazek 0 komentarzy

Trzech nieprzygotowanych: Czym zajmuje się Odra-Niemen

Gościem czwartego odcinka podcastu „Trzech Nieprzygotowanych” był Dominik Rozpędowski ze Stowarzyszenia Odra-Niemen, główny koordynator akcji „Rodacy Bohaterom”.

0 komentarzy opublikowany 11 miesięcy temu

Jak działa miasto? Czy zatoki autobusowe odkorkują Wrocław?

Zdarza ci się stać czasami za autobusem, który wypuszcza ludzi na przystanku? Jeśli jesteś kierowcą i jeździsz po Wrocławiu samochodem, zdarza ci się to notorycznie. I czy wtedy przychodzi ci na myśl: a gdyby tutaj ...

0 komentarzy opublikowany 10 miesięcy temu

Wielkanoc bez marnowania – cykl ZERO WASTE w Odra Centrum

Święta w Polsce nadal kojarzą się z olbrzymimi ilościami jedzenia, które próbujemy dojadać przez kolejny tydzień. Albo wciskamy rodzinie czy znajomym. Bo przecież szkoda wyrzucić. W czasie spotkania z cyklu Zero wa...

0 komentarzy opublikowany 6 miesięcy temu

Śląsk doczeka się swojego muzeum?

Śląsk Wrocław po dziesięciu latach spędzonych na Stadionie Wrocław - doczeka się tutaj swojego muzeum. Drugą wiadomością, która powinna ucieszyć kibiców wojskowych - to fakt, że powstanie tutaj również pub spo...

0 komentarzy opublikowany 1 rok temu

Bałkański freak u „Trzech nieprzygotowanych”

Trzech nieprzygotowanych - 03 lis 2021

Gościem drugiego odcinka podcastu „Trzech nieprzygotowanych” jest absolwent serbistyki i kroatystyki na Uniwersytecie Wrocławskim, namysłowianin z pochodzenia, fan podróżo...

Przez Sępolno, Zalesie i Krzyki – Mural Marii Koterbskiej

Agnieszka Zwolińska - 31 lip 2022

Blisko miesiąc pracy, prawie 260 metrów kwadratowych i duet Czary-Mury - mural upamiętniający piosenkarkę Marię Koterbską można oglądać na ścianie budynku przy ulicy Tea...

Szlakiem ukrytych skarbów osiedli

Kacper Bednarz - 23 paź 2021

Kolejne lokalne smaczki i historie wrocławskich podwórek, czyli premiera nowych „Opowieści z osiedli“. W drugim sezonie czeka nas podróż po osiedlach: Gajowice, Huby i Ró...

Czy Wrocław stać na przejazdy bez biletu?

Przemek Jankowski - 01 sie 2022

Wszystko ma swoją cenę i za wszystko trzeba zapłacić. Czy jednak darmowość może się miastu opłacić? Bezpłatna komunikacja miejska to hasło, którym każdy kandydat na p...