Dworzec Główny „Dworcem Roku”
Ogłoszono laureatów czwartej edycji konkursu „Dworzec Roku”. Tym razem uznanie internautów zdobył Wrocław Główny. Organizatorzy tej inicjatywy podkreślają, że to „ważny węzeł kolejowy historycznej stolicy Dolnego Śląska”.
– Tegoroczni laureaci to przykład na to, że w naszym konkursie może zwyciężyć naprawdę każdy dworzec, niezależnie od lokalizacji, wielkości czy liczby obsługiwanych pociągów – mówi Jakub Majewski, prezes zarządu fundacji ProKolej, która wraz z Grupą PKP jest organizatorem konkursu „Dworzec Roku”. Celem inicjatywy jest promowanie pozytywnego oblicza kolei. Nagrodę publiczności zdobył w tym roku Wrocław Główny, a nagrodę główną jury przyznano stacji w Oświęcimiu.
Majewski dodaje, że wskazany przez internautów dworzec we Wrocławiu jest przykładem na to, jak można zmodernizować duży historyczny obiekt, który spełnia wymagania obsługi pasażera XXI wieku, jednocześnie nie tracąc dotychczasowej atmosfery. – Zarówno dworzec we Wrocławiu, jak i dworzec w Oświęcimiu to doskonałe przykłady pokazujące pozytywne przemiany zachodzące w krajowej infrastrukturze kolejowej. Uznanie wyrażone przez jurorów, a także głosujących internautów, to niewątpliwie docenienie osób, które odpowiadają za zarządzanie zwycięskimi dworcami i to właśnie do nich kierujemy gratulacje oraz podziękowania za pracę na rzecz rozwoju polskiej kolei – mówi z kolei Katarzyna Kucharek, prezes zarządu fundacji Grupy PKP.
Organizatorzy przygotują pamiątkowe tablice, które zostaną umieszczone w przestrzeni tych dworców dla podróżnych. Podkreślają też, że Wrocław Główny to „ważny węzeł kolejowy historycznej stolicy Dolnego Śląska obsługujący linie z dziesięciu kierunków”. Przypominają, że dworzec każdego dnia odprawia nawet 60 tys. pasażerów, a jego historia sięga lat 40. XIX wieku. Budowę wrocławskiego dworca rozpoczęto w 1855 roku na podstawie projektu Wilhelma Grapowa, naczelnego architekta Kolei Górnośląskich.
Organizatorzy wracają także uwagę na to, że II wojna światowa okazała się łaskawa dla budynku dworca. – Choć pod powierzchnią placu wybudowano schrony, a uszkodzenia z walk usuwano nawet po przywróceniu pokoju, to udało się zachować bryłę i charakter budynku – podkreślają. Z kolei podczas powodzi tysiąclecia w 1997 roku udało się nie dopuścić naporu wody do jego pomieszczeń, a ruch kolejowy odbywał się w miarę możliwości według obowiązującego rozkładu jazdy.
kultura
Modernizm na spacerze
Aleksandra Dudra - 21 cze 2022Czy Hitler i Stalin lubili modernizm, gdzie na Gajowicach są bunkry oraz dlaczego mało kto docenia ten styl architektoniczny w Polsce – między innymi o tym można było posłu...
Psie socjalizacje – skąd we Wrocławiu spacery behawioralne? …
Katarzyna Bagińska - 20 paź 2021Kiedyś na podwórku za płotem i w budzie, dzisiaj pełnoprawny członek rodziny. O wychowanie psa dba się już prawie tak jak o wychowanie własnych dzieci. Aby pomóc właścic...
Rusza kolej aglomeracyjna. Połączy Wrocław z Jelczem-Laskowice
Redakcja Bluetram - 02 gru 202112 grudnia na tory wyjadą pociągi relacji Wrocław Główny - Jelcz-Laskowice. Będzie to pierwsze połączenie Dolnośląskich Kolei Aglomeracyjnych.
Jak działa miasto? Czy zatoki autobusowe odkorkują Wrocław?
Redakcja Bluetram - 07 gru 2021Zdarza ci się stać czasami za autobusem, który wypuszcza ludzi na przystanku? Jeśli jesteś kierowcą i jeździsz po Wrocławiu samochodem, zdarza ci się to notorycznie. I czy...