Dworzec Główny „Dworcem Roku”
Ogłoszono laureatów czwartej edycji konkursu „Dworzec Roku”. Tym razem uznanie internautów zdobył Wrocław Główny. Organizatorzy tej inicjatywy podkreślają, że to „ważny węzeł kolejowy historycznej stolicy Dolnego Śląska”.
– Tegoroczni laureaci to przykład na to, że w naszym konkursie może zwyciężyć naprawdę każdy dworzec, niezależnie od lokalizacji, wielkości czy liczby obsługiwanych pociągów – mówi Jakub Majewski, prezes zarządu fundacji ProKolej, która wraz z Grupą PKP jest organizatorem konkursu „Dworzec Roku”. Celem inicjatywy jest promowanie pozytywnego oblicza kolei. Nagrodę publiczności zdobył w tym roku Wrocław Główny, a nagrodę główną jury przyznano stacji w Oświęcimiu.
Majewski dodaje, że wskazany przez internautów dworzec we Wrocławiu jest przykładem na to, jak można zmodernizować duży historyczny obiekt, który spełnia wymagania obsługi pasażera XXI wieku, jednocześnie nie tracąc dotychczasowej atmosfery. – Zarówno dworzec we Wrocławiu, jak i dworzec w Oświęcimiu to doskonałe przykłady pokazujące pozytywne przemiany zachodzące w krajowej infrastrukturze kolejowej. Uznanie wyrażone przez jurorów, a także głosujących internautów, to niewątpliwie docenienie osób, które odpowiadają za zarządzanie zwycięskimi dworcami i to właśnie do nich kierujemy gratulacje oraz podziękowania za pracę na rzecz rozwoju polskiej kolei – mówi z kolei Katarzyna Kucharek, prezes zarządu fundacji Grupy PKP.
Organizatorzy przygotują pamiątkowe tablice, które zostaną umieszczone w przestrzeni tych dworców dla podróżnych. Podkreślają też, że Wrocław Główny to „ważny węzeł kolejowy historycznej stolicy Dolnego Śląska obsługujący linie z dziesięciu kierunków”. Przypominają, że dworzec każdego dnia odprawia nawet 60 tys. pasażerów, a jego historia sięga lat 40. XIX wieku. Budowę wrocławskiego dworca rozpoczęto w 1855 roku na podstawie projektu Wilhelma Grapowa, naczelnego architekta Kolei Górnośląskich.
Organizatorzy wracają także uwagę na to, że II wojna światowa okazała się łaskawa dla budynku dworca. – Choć pod powierzchnią placu wybudowano schrony, a uszkodzenia z walk usuwano nawet po przywróceniu pokoju, to udało się zachować bryłę i charakter budynku – podkreślają. Z kolei podczas powodzi tysiąclecia w 1997 roku udało się nie dopuścić naporu wody do jego pomieszczeń, a ruch kolejowy odbywał się w miarę możliwości według obowiązującego rozkładu jazdy.
kultura
Wrocławskie Linie Turystyczne
Rafał Zdanewicz - 26 maj 2022Zabytkowe tramwaje i autobusy Wrocławskich Linii Turystycznych wracają na nasze ulice. Już od 29 maja będziecie mogli wybrać się na przejażdżkę.
Odcienie zieleni. O co chodzi w Lesie Mokrzańskim ?
Przemek Jankowski - 29 kwi 2022Sprzedaż łąk przy Lesie Mokrzańskim budzi kontrowersje od samego początku. Końca sporu nie widać, a gąszcz wątpliwości pojawia się po obu stronach konfliktu.
Co ciekawego na Osiedlu Klecina? [SĄSIEDZKI WROCŁAW]
Karolina Winkowska - 30 sie 2022Tydzień temu było o roślinach, ale dziś wracamy z kolejną dawką sąsiedzkich życzliwości i trudności. Następna grupka do sprawdzenia to Osiedle Klecina!
Śląsk doczeka się swojego muzeum?
redakcja - 21 wrz 2021Śląsk Wrocław po dziesięciu latach spędzonych na Stadionie Wrocław - doczeka się tutaj swojego muzeum. Drugą wiadomością, która powinna ucieszyć kibiców wojskowych - t...